I moderne tid, dominert av teknologigiganter som Google, Twitter, Facebook og Amazon, hvor står uavhengig forskning da? Disse selskapene besitter enorme mengder av brukerdata og det er helt opp til dem å dele data eller ei med forskere for samfunnsvitenskapelige formål. Innlegget setter søkelys på de etiske dilemmaene som oppstår når selskaper kontrollerer hvem som ser hva, spesielt når dataen de holder inneholder informasjon om oss, den alminnelige borger. Hvordan ser fremtidens forskningslandskap ut? Hva kan man lære fra slike datakilder? Bli med oss for en presentasjon fra våre eksperter, etterfulgt av en dypdykkende samtale om muligheter, begrensninger og etikken av “big data” i forskningen.
Pauline Lemaire holder på med å bli ferdig med doktorgrad om hvordan Afrikanske stater regulerer og kontrollerer bruk av sosiale media ved Chr. Michelsen Institutt og Institutt for Sammenliknende Politikk på UiB. Hun har også ledet CMIs Forskningsetiske Komité. Hun er også interessert i spørsmål knyttet til tilgang til og etisk bruk av data fra sosiale medier for vitenskapelig forskning.
For generelle henvendelser:
For sponsor-henvendelser:
sponsor@sampolkonferansen.no
For program-henvendelser:
program@sampolkonferansen.no